Η σημασία της πρώιμης παρέμβασης

Τα παιδιά αναπτύσσουν δεξιότητες κατά τη διάρκεια της ανάπτυξής τους, όπως η κατακτηση της ομιλίας ή του περπατήματος. Μερικά παιδιά περπατούν πιο νωρίς ή πιο αργά από άλλα ενώ κάποια άλλα κατακτούν την ομιλία με πιο  αργούς ή γρήγορους ρυθμούς. Σε γενικές γραμμές, τα παιδιά ακολουθούν μία  συγκεκριμένη διαδικασία ανάπτυξης. Υπάρχουν όμως και εξαιρέσεις. Ορισμένα παιδιά αναπτύσσονται με πιο αργούς ρυθμούς και δεν ακολουθούν την προβλεπόμενη πορεία. Είναι πιθανό τα παιδιά αυτά να παρουσιάσουν καθυστερημένη ανάπτυξη ή αναπηρία. Όσο γρηγορότερα εντοπιστούν αυτές οι καθυστερήσεις, τόσο μεγαλύτερη θα είναι η βοήθεια που θα μπορέσεουν να προσφέρουν οι γονείς και όλοι όσοι φροντίζουν το παιδί. Ειδικά κέντρα για το παιδί διαθέτουν παιδαγωγούς  ειδικά εκπαιδευμένους ώστε να αναγνωρίσουν νωρίς το πρόβλημα ή την ενδεχόμενη καθυστέρηση ανάπτυξης.

Τι περιλαμβάνει  η καθυστερημένη ανάπτυξη;

Ο όρος καθυστερημένη ανάπτυξη περιφράφει ένα παιδί που δεν παρουσιάζει τα τυπικά γνωρίσματα που παρουσιάζουν τα παιδιά της ίδιας ηλικίας. Αυτά τα παιδιά είναι πιθανό να αναπτύσσονται πιο αργά ή λίγο διαφορετικά από ό,τι υπολογίζεται. Μια καθυστερημένη ανάπτυξη μπορεί να είναι σωματική, γνωστική, επικοινωνιακή, κοινωνική ή συναισθηματική. Για παράδειγμα, ένα παιδί μπορεί να μην ξεκινήσει να μιλά τη στιγμή που τα παιδιά τυπικής ανάπτυξης μιλούν ή μπορεί να παρουσιάζει  άλλες δυσκολίες που προξενούν ανησυχία. Σε πολλές περιπτώσεις, συχνά υπάρχει ένας προφανής λόγος για τον οποίο ένα παιδί έχει πρόβλημα ακοής ή όρασης, αλλά σε άλλες περιπτώσεις οι λόγοι μπορεί να μην είναι τόσο ξεκάθαροι. Το παιδί με προβλήματα ακοής, τελικά μπορεί να μάθει να μιλά αλλά μπορεί ασκηθεί σε  λανθασμένες προφορές  λέξεων, να χάσει ένα σημαντικό κομμάτι της κοινωνικής του ανάπτυξης ή να παρουσιάσει προβλήματα θυμού. Όταν τα προβλήματα ακοής εντοπίζονται νωρίς, το παιδί θα βοηθηθεί από ειδικούς παιδαγωγούς να μιλήσει και να μην καθυστερήσει την ανάπτυξή του. Όλα αυτά συνηγορούν στο ότι μια έγκαιρη διάγνωση του όποιου προβλήματος μπορεί να καθορίσει την ανάπτυξη του παιδιού και να αποφασίσει για το αν το παιδί χρειάζεται συστηματική βοήθεια.

Οι παρεμβάσεις που γίνονται νωρίς  έχουν σχεδιαστεί έτσι ώστε να θεραπεύουν μια αναπηρία ή μια καθυστέρηση ανάπτυξης πριν το παιδί φτάσει στην ηλικία των τριών ετών. Σε αυτά τα προγράμματα, παρέχονται στην οικογένεια υπηρεσίες που θα βοηθήσουν το παιδί. Οι ειδικοί μιλούν στους γονείς για παιχνίδια και δραστηριότητες που μπορούν να εξυπηρετήσουν τα παιδιά και συζητούν για τις ανάγκες της κάθε οικογένειας. Επιπλέον, ένας ειδικός μπορεί να αποφασίσει σχετικά με το πόσο χρόνο χρειάζεται ένα πειδί να περνά απασχολημένο με τέτοιου είδους δραστηριότητες. Η λογοθεραπεία συνιστά μια μορφή έγκαιρης παρέμβασης. Τα διάφορα είδη της θεραπείας βοηθούν τα παιδιά που δεν έχουν ορθή ομιλία και παιδιά που δεν έχουν ξεκινήσει ακόμα να μιλούν. Άλλες υπηρεσίες βοηθούν το παιδί να αναπτύξει κινητικές δεξιότητες, όπως το περπάτημα.

Σύμφωνα με έρευνες που αφορούν την παιδική ανάπτυξη,τα προσχολικά χρόνια έχουν το μεγαλύτερο συντελεστή μάθησης. Ο χρόνος παρέμβασης είναι εξαιρετικά σημαντικός όταν ένα παιδί αρχίζει να χάνει διαρκώς ευκαιρίες μάθησης. Η έγκαιρη παρέμβαση αποδεδειγμένα:

1.έχει βελτιώσει και σε ορισμένες περιπτώσεις έχει αποτρέψει προβλήματα ανάπτυξης.

2.έχει ως αποτέλεσμα όλο και λιγότερα παιδιά να μένουν πίσω στις σχολικές τους επιδόσεις.

3.έχει βελτιώσει την ποιότητα των σχέσεων ανάμεσα στους γονείς, στο παιδί και την οικογένεια.

Πηγή: Edu Special