Ψυχολογία και Ειδική Αγωγή

Αρετή Σταμούλη
Ψυχολόγος Συστημικής Προσέγγισης, Ειδική Παιδαγωγός, MA Special Needs

Ειδική Αγωγή

Ενότητες




Άρθρα

Απαντήσεις στο άγχος των παιδιών με αυτισμό

Τα άτομα που βρίσκονται στο φάσμα του αυτισμού συχνά δυσκολεύονται να επικοινωνούν προφορικά. Έτσι, οι εξωτερικές εκδηλώσεις του άγχους μπορεί να είναι οι μόνες ενδείξεις ότι κάτι τους ενοχλεί. Τι είναι καλύτερο να κάνουν οι γονείς σε τέτοιες περιπτώσεις;


Αυτισμός: Πρακτικές οδηγίες για δασκάλους και γονείς

Πρακτικές οδηγίες για την οργάνωση του χώρου και την επικοινωνία με τα παιδιά στο φάσμα του αυτισμού.


Γνωστικές λειτουργίες μαθητών με αυτισμό υψηλής λειτουργικότητας στο γραπτό λόγο

Έχει εδραιωθεί ότι τα παιδιά με αυτισμό υψηλής λειτουργικότητας παρουσιάζουν δυσκολίες στο γραπτό λόγο, μάλιστα σε ποσοστό 60% (Brown & Klein, 2011). Οι γνωστικές λειτουργίες που θεωρούνται υπεύθυνες, είναι η φτωχή κεντρική εκτελεστική μνήμη, η θεωρία του νου, τα ελλείματα στην επικοινωνία και τον κινητικό συντονισμό (Chavkin,2004).


Διδακτικές προτάσεις για τους μαθητές με δυσλεξία

Οι εκπαιδευτικοί  μπορούν να χρησιμοποιούν πιο αργούς ρυθμούς ομιλίας καθώς και απλούστερες προτάσεις. Οι μαθητές με δυσλεξία συνήθως έχουν ανάγκη από επιπρόσθετο χρόνο προκειμένου να επεξεργαστούν τις πληροφορίες. Έτσι, ο δάσκαλος με τις συχνές παύσεις τους δίνει τον αναγκαίο χρόνο.


Διδασκαλία των μαθηματικών με χειρονομίες

Η διδασκαλία των μαθηματικών με τη χρήση αφηρημένων χειρονομιών είναι ένας αποτελεσματικός τρόπος για να τα μαθαίνουν τα παιδιά.


Η εικόνα της ΔΕΠΥ

Τα κύρια συμπτώματα της διαταραχής, όπως ορίζονται από το DSM-IV, είναι:η διάσπαση της προσοχής, η παρορμητικότητα και η υπερκινητικότητα. Με βάση τα συμπτώματα που επικρατούν στα παιδιά σχολικής ηλικίας διακρίνουμε τρεις τύπους ΔΕΠΥ:


Κύρια χαρακτηριστικά διαφοροποιημένης διδασκαλίας

Η διαφοροποιημένη διδασκαλία θεωρεί ότι η διδασκαλία δεν είναι μονοδιάστατη, αλλά ότι πρέπει να προσαρμόζεται στις ανάγκες όλων των μαθητών. Επιπλέον, η φιλοσοφία της είναι ότι όλοι οι μαθητές πρέπει να έχουν στη διάθεσή τους ένα ευρύ και ίσο φάσμα ευκαιριών για να κατακτήσουν τη μάθηση με τους κατάλληλους γι’αυτούς τρόπους. Τα βασικά χαρακτηριστικά της διαφοροποιημένης διδασκαλίας είναι...


Λίγα λόγια για τον ορισμό των Μαθησιακών Δυσκολιών (Μ.Δ.)

Ο πρώτος που εισήγαγε τον όρο «μαθησιακές δυσκολίες» ήταν ο Samuel Kirk το 1962 τονίζοντας ότι: τα παιδιά με δυσκολίες μάθησης παρουσιάζουν κάποια διαταραχή σε μια ή περισσότερες από τις διαδικασίες γραπτού και προφορικού λόγου και οι καταστάσεις αυτές ΔΕΝ οφείλονται σε αισθητηριακές βλάβες, σε νοητική καθυστέρηση, σε σοβαρές συναισθηματικές διαταραχές ή σε ανεπαρκείς κοινωνικές συνθήκες.


Οδηγίες για δασκάλους με μαθητές με διάσπαση προσοχής

Οι μαθητές με δυσκολίες προσοχής και υπερκινητικότητα ολοένα και αυξάνονται και απασχολούν τόσο τους γονείς όσο και τους δασκάλους τους ως προς την καλύτερη εκπαίδευση τους. Παρακάτω δίνονται μερικές οδηγίες που μπορεί να φανούν χρήσιμες στους δασκάλους με μαθητές με προβλήματα προσοχής.


Οδηγίες για δασκάλους με υπερκινητικούς μαθητές

Πάντα στις τάξεις συναντούμε κάποιο μαθητή ή σπανιότερα μια μαθήτρια που δύσκολα συμφιλιώνεται με τη καθιστή στάση στο θρανίο για πολλή ώρα. Τα παιδιά με τάση υπερκινητικότητας στριφογυρίζουν στο κάθισμα τους, ψάχνουν ευκαιρία να σηκωθούν από το θρανίο και να απομακρυνθούν από τη τάξη. Παρακάτω είναι κάποιες απλές οδηγίες που μπορεί να φανούν χρήσιμες στους δασκάλους με τέτοιο προφίλ μαθητών.


Ποιά γλώσσα πρέπει να μιλάμε στα παιδιά στο φάσμα του αυτισμού;

Το πώς μιλάμε στα παιδιά με ΔΑΦ είναι ένας πολύ σημαντικός παράγοντας για την επικοινωνία με τα παιδία. Πολλές φορές τυχαίνει και μία «άσχημη» συμπεριφορά του παιδιού να προέρχεται από τον τρόπο που επικοινωνήσαμε μαζί του. Τι πρέπει και τι δεν πρέπει να κάνουμε:...


Πώς να βοηθήσω το παιδί μου με ΔΕΠΥ στο σπίτι;

Παρακάτω παρουσίαζονται κάποιες πρακτικές οδηγίες για γονείς με παιδιά με διαταραχή προσοχής και υπερκινητικότητα (ΔΕΠΥ). Αφορούν προσαρμογές στο χώρο, τη συμπεριφορά, τη μελέτη των σχολικών μαθημάτων και τις δραστηριότητες εντός και εκτός σπιτιού.


Σύνδρομο Άσπεργκερ και σημάδια κατάθλιψης

Ένα μεγάλο ποσοστό ανθρώπων με σύνδρομο Asperger υποφέρει από κάποιας μορφής κατάθλιψη. Δεν είναι απόλυτα ακριβές εάν η κατάθλιψη προκαλείται ως αποτέλεσμα των διαρκών αποτυχημένων προσπαθειών σε διάφορες δραστηριότητες και της απόρριψης που βιώνει καθημερινά ένα παιδί με σύνδρομο Asperger ή αν περιλαμβάνεται στα πλαίσια της αυτιστικής διαταραχής.


Χαρακτηριστικά των παιδιών με Μαθησιακές Δυσκολίες-Παραδείγματα

Οι μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες συνιστούν μια ανομοιογενή ομάδα (Hammill, 1990), με διαφορετικές ικανότητες και εκπαιδευτικές ανάγκες. Ωστόσο στη βιβλιογραφία αναφέρονται κάποια κοινά, προεξέχοντα χαρακτηριστικά των μαθητών με Μ.Δ, όπως δυσκολίες στο λόγο, δυσκολίες στις γλωσσικές ακαδημαϊκές δεξιότητες, δυσκολίες στα μαθηματικά...


Μοιραστείτε το: