Ψυχολογία και Ειδική Αγωγή

Αρετή Σταμούλη
Ψυχολόγος Συστημικής Προσέγγισης, Ειδική Παιδαγωγός, MA Special Needs


Σας καλωσορίζω και εύχομαι μια ευχαρίστη περιήγηση. Εδώ θα βρείτε άρθρα και πληροφορίες που αφορούν τα παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, την οικογένεια και το σχολείο. Στόχος αυτής της ιστοσελίδας είναι η ολιστική ματιά πάνω σε θέματα που αφορούν την ανάπτυξη, τη σχολική και κοινωνική ένταξη των παιδιών.

Στρατηγικές επικοινωνίας εκπαιδευτικών με γονείς

Οι περισσότεροι εκπαιδευτικοί παλεύουν να αναπτύξουν σχέσεις συνεργασίας και ένα αίσθημα «από κοινού συμμετοχής» με τους γονείς των μαθητών τους. Σε αυτούς τους μεταβαλλόμενους καιρούς  καλούνται να διευρύνουν τις δεξιότητες αποτελεσματικής επικοινωνίας με πολλούς φορείς, ανάμεσα στους οποίους είναι οι γονείς.


Σημασία επικοινωνίας σχολείου και οικογένειας

Η καλή επικοινωνία μεταξύ σχολείου –γονέων είναι σημαντική γιατί ωφελεί όλες τις πλευρές. Οι γονείς, οι δάσκαλοι αλλά περισσότερο οι μαθητές μαθαίνουν και εξελίσσονται μέσα απο αυτή τη σχέση.


Τεχνολογία και αυτισμός

Η υποστηρικτική τεχνολογία επιτρέπει στα άτομα με προβλήματα του λόγου να επικοινωνήσουν χωρίς την ανάγκη παραγωγής ομιλίας. Καθώς πολλά άτομα με αυτιστικές διαταραχές δεν επικοινωνούν λεκτικά, οι υποστηρικτικές τεχνολογίες συχνά αποτελούν χρήσιμο εργαλείο και σε ορισμένες περιπτώσεις συνιστούν σημαντικό βήμα προς την ανάπτυξη προφορικών γλωσσικών δεξιοτήτων.


Το παιδί μου φέρεται άσχημα! Τι πρέπει να κάνω;

Τα παιδιά συνηθίζουν να εκδηλώνουν προκλητικές συμπεριφορές είτε στο σχολείο είτε στο σπίτι. Αυτό φέρνει αμηχανία και αγωνία στους γονείς για το πώς πρέπει να χειριστούν τη νέα κατάσταση.


Κύρια χαρακτηριστικά διαφοροποιημένης διδασκαλίας

Η διαφοροποιημένη διδασκαλία θεωρεί ότι η διδασκαλία δεν είναι μονοδιάστατη, αλλά ότι πρέπει να προσαρμόζεται στις ανάγκες όλων των μαθητών. Επιπλέον, η φιλοσοφία της είναι ότι όλοι οι μαθητές πρέπει να έχουν στη διάθεσή τους ένα ευρύ και ίσο φάσμα ευκαιριών για να κατακτήσουν τη μάθηση με τους κατάλληλους γι’αυτούς τρόπους. Τα βασικά χαρακτηριστικά της διαφοροποιημένης διδασκαλίας είναι...


Αλληλοστήριξη γονέων με παιδιά με ειδικές ανάγκες

Οι γονείς των παιδιών με συναισθηματικές ή αναπτυξιακές δυσκολίες βρίσκονται αντιμέτωποι με τα τυπικά άγχη κάθε γονέα αλλά και με μια σειρά από επιπρόσθετες έγνοιες, που αφορούν την ιδιαίτερη φροντίδα του παιδιού τους.Η υποστήριξη από το κοινωνικό περιβάλλον συμβάλλει στην μείωση του άγχους και της μοναξιάς. Ενώ έχει δοθεί, όμως, ιδιαίτερη σημασία στην υποστήριξη από την ευρύτερη οικογένεια (συγγενείς), τους επαγγελματίες και τους φίλους, δεν έχει φανεί η δύναμη της σχέσης με άλλους γονείς που έχουν παιδιά με ειδικές ανάγκες.


Διδακτικές προτάσεις για τους μαθητές με δυσλεξία

Οι εκπαιδευτικοί  μπορούν να χρησιμοποιούν πιο αργούς ρυθμούς ομιλίας καθώς και απλούστερες προτάσεις. Οι μαθητές με δυσλεξία συνήθως έχουν ανάγκη από επιπρόσθετο χρόνο προκειμένου να επεξεργαστούν τις πληροφορίες. Έτσι, ο δάσκαλος με τις συχνές παύσεις τους δίνει τον αναγκαίο χρόνο.


Εκπαιδευτικές δραστηριότητες στο σπίτι

Εμπνευσμένες από τη Μοντεσοριανή εκπαίδευση, οι παρακάτω δραστηριότητες παροτρύνουν το παιδί να σκέφτεται μόνο του, δίνοντάς του την ευκαιρία να ασχοληθεί με απλά καθημερινά αντικείμενα, τα οποία μπορούν να αποτελέσουν εξαιρετικά εργαλεία μάθησης μέσα από το παιχνίδι.


Ποιά γλώσσα πρέπει να μιλάμε στα παιδιά στο φάσμα του αυτισμού;

Το πώς μιλάμε στα παιδιά με ΔΑΦ είναι ένας πολύ σημαντικός παράγοντας για την επικοινωνία με τα παιδία. Πολλές φορές τυχαίνει και μία «άσχημη» συμπεριφορά του παιδιού να προέρχεται από τον τρόπο που επικοινωνήσαμε μαζί του. Τι πρέπει και τι δεν πρέπει να κάνουμε:...


Πώς να αποφύγετε να βάλετε τις φωνές στα παιδιά

Πόσοι από εσάς δεν έχετε οδηγηθεί σε φωνές και ουρλιαχτά από συμπεριφορές των παιδιών που σας βγάζουν έξω από τα ρούχα σας; Και παρόλο που η αντίδρασή σας είναι μέχρι ενός βαθμού δικαιολογημένη, ξέρετε πολύ καλά πως οι φωνές δεν οδηγούν πουθενά. Χρειάζεται μόνο λίγη ψυχραιμία και μερικές απλές τεχνικές που μπορείτε να υιοθετήσετε, για να μην φωνάζετε στα παιδιά...