Ψυχολογία και Ειδική Αγωγή

Αρετή Σταμούλη
Ψυχολόγος Συστημικής Προσέγγισης, Ειδική Παιδαγωγός, MA Special Needs


Σας καλωσορίζω και εύχομαι μια ευχαρίστη περιήγηση. Εδώ θα βρείτε άρθρα και πληροφορίες που αφορούν τα παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, την οικογένεια και το σχολείο. Στόχος αυτής της ιστοσελίδας είναι η ολιστική ματιά πάνω σε θέματα που αφορούν την ανάπτυξη, τη σχολική και κοινωνική ένταξη των παιδιών.

Προσλήψεις δασκάλων στη παράλληλη στήριξη

Το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων ανακοίνωσε, επιτέλους μετά από μεγάλη αναμονή των δασκάλων και των γονιών, τη Παρασκευή 24/10/2014 τη πρόσληψη 729 δασκάλων για τη παράλληλη στήριξη. Οι εκπαιδευτικοί οφείλουν να παρουσιαστούν στις κατα τόπους διευθύνσεις από την Τετάρτη (29/10) μέχρι τη Πέμπτη (30/10).


Βλέποντας με τις αισθήσεις: Μουσείο Μπενάκη

Το Μουσείο Μπενάκη υποδέχεται τους επισκέπτες με χαμηλή όραση ή τυφλότητα, προτείνοντας ένα νέο τρόπο «θέασης» της Ιστορίας και της Τέχνης. Το Τμήμα Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων του Μουσείου Μπενάκη εγκαινιάζει φέτος έναν νέο κύκλο συναντήσεων, που έχει ως κύρια χαρακτηριστικά το άνοιγμα σε ευαίσθητα τμήματα του πληθυσμού και την καινοτομία. Η είσοδος είναι ελεύθερη, με προεγγραφή.


Οδηγίες για δασκάλους με μαθητές με διάσπαση προσοχής

Οι μαθητές με δυσκολίες προσοχής και υπερκινητικότητα ολοένα και αυξάνονται και απασχολούν τόσο τους γονείς όσο και τους δασκάλους τους ως προς την καλύτερη εκπαίδευση τους. Παρακάτω δίνονται μερικές οδηγίες που μπορεί να φανούν χρήσιμες στους δασκάλους με μαθητές με προβλήματα προσοχής.


«Η μουσική αγαπάει τον αυτισμό» στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών

Eργαστήριο για παιδιά 5-7 ετών 8-11 ετών που ανήκουν στο ευρύ φάσμα του αυτισμού και τους γονείς τους. Για παιδιά ηλικίας 5-7 ετών 16:00-18:00. Για παιδιά ηλικίας 8-11 ετών 18:00-20:00. Τις Τετάρτες 1, 8, 15, 22, 29 Οκτωβρίου και 5 Νοεμβρίου 2014. Η πρώτη συνάντηση είναι μόνο για τους γονείς.


Σχολική Βία: Ποιός είναι ο ρόλος του σχολείου;

Στη βιβλιογραφία αναφέρεται οτι τα περιστατικά σχολικής βίας καλύπτουν πια το μεγαλύτερο μέρος των σχολικών διαταραχών (Mayer & Furlong, 2010). Στην Ελλάδα σημειώνεται ότι το 10-15% των μαθητών πέφτει θύμα κάποιας μορφής βίας στο σχολείο.Στη προσπάθεια να δούμε ποιόν ακριβώς ρόλο παίζει το σχολείο σε αυτό το φαινόμενο, διαπιστώνουμε ότι το αρνητικό σχολικό κλίμα αυξάνει τη πιθανότητα εμφάνισης σχολικής βίας, με τον ίδιο τρόπο που το επίπεδο οργάνωσης και ευημερίας μια κοινωνίας (π.χ. φτώχεια) επηρεάζει τη ποιότητα ζωής των πολιτών της.


Χαρακτηριστικά των παιδιών με Μαθησιακές Δυσκολίες-Παραδείγματα

Οι μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες συνιστούν μια ανομοιογενή ομάδα (Hammill, 1990), με διαφορετικές ικανότητες και εκπαιδευτικές ανάγκες. Ωστόσο στη βιβλιογραφία αναφέρονται κάποια κοινά, προεξέχοντα χαρακτηριστικά των μαθητών με Μ.Δ, όπως δυσκολίες στο λόγο, δυσκολίες στις γλωσσικές ακαδημαϊκές δεξιότητες, δυσκολίες στα μαθηματικά...


Λίγα λόγια για τον ορισμό των Μαθησιακών Δυσκολιών (Μ.Δ.)

Ο πρώτος που εισήγαγε τον όρο «μαθησιακές δυσκολίες» ήταν ο Samuel Kirk το 1962 τονίζοντας ότι: τα παιδιά με δυσκολίες μάθησης παρουσιάζουν κάποια διαταραχή σε μια ή περισσότερες από τις διαδικασίες γραπτού και προφορικού λόγου και οι καταστάσεις αυτές ΔΕΝ οφείλονται σε αισθητηριακές βλάβες, σε νοητική καθυστέρηση, σε σοβαρές συναισθηματικές διαταραχές ή σε ανεπαρκείς κοινωνικές συνθήκες.


Η εικόνα της ΔΕΠΥ

Τα κύρια συμπτώματα της διαταραχής, όπως ορίζονται από το DSM-IV, είναι:η διάσπαση της προσοχής, η παρορμητικότητα και η υπερκινητικότητα. Με βάση τα συμπτώματα που επικρατούν στα παιδιά σχολικής ηλικίας διακρίνουμε τρεις τύπους ΔΕΠΥ: